Under 2022 registrerades totalt 4 018 skadade personer. Det är en återgång till de nivåer som rådde innan pandemin.
Majoriteten av de olyckor som inträffar är lindriga och under de senaste fem åren har 7 av 10 skadade personer i Stockholmstrafiken erhållit skador av lindrigare karaktär. Till dessa skador räknas blåmärken, skrapsår, mindre skärsår utan större blodförlust och former av sträckning.
Den näst vanligaste skadegraden är en måttlig skada (exempelvis benbrott på armar eller ben) och drabbar i snitt drygt en fjärdedel av de trafikanter som skadas i Stockholmstrafiken. Andelen personer som skadas allvarligt brukar ligga på ungefär 3 %. Typexempel på vanliga skador bland de som skadas allvarligt är frakturer på höfter, olika skallskador samt frakturer på bröstkorg.
Under 2022 dubblerades antalet allvarligt skadade jämfört med 2021. Ökningen kan till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021. Fotgängare och cyklister stod precis som tidigare år för den största andelen av de allvarligt skadade trafikanterna, 50 % respektive 37 %. 27 personer (37 %) av de allvarligt skadade cyklisterna var elsparcyklister. Äldre personer (65 år och äldre) står för en betydande andel av de allvarligt skadade, 45 %.
Under 2022 omkom 8 personer, vilket är samma som medelvärdet för de senaste tio åren (8 omkomna/år).