Motorfordon och trängselskatt

Biltrafik och betalstation
Betalstation för trängselskatt – Klara Strand. Foto: Mikael Ullén
Sedan 90-talet har biltrafiken minskat i innerstaden men ökat utanför innerstaden.

Trafikmätningar

Trängselskattesnittet, årsvärden

IndikatorTEMA.7.5.1 Fordonspassager över trängselskattesnittet - årsmedelvärden
Senaste värdet: 317000 Fordon/dygn2017
Trend: Utvecklingen går åt rätt hållUtvecklingen går åt rätt håll sedan 2015

Vägtrafikarbete totalt i staden

IndikatorTEMA.7.5.14 Beräknat trafikarbete inom Stockholms kommun för vardagsmedeldygn
Senaste värdet: 10480000 km/dygn2017
Trend: Utvecklingen går åt fel hållUtvecklingen går åt fel håll sedan 2016

Körsträckor och bilinnehav

Körsträckor med bil

IndikatorTEMA.7.5.6 Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare.
Senaste värdet: 558 mil/invånare2016
Trend: Utvecklingen går åt rätt hållUtvecklingen går åt rätt håll sedan 2000

Bilinnehav

IndikatorTEMA.7.5.7 Bilinnehav per 1000-invånare
Senaste värdet: 375 antal/1000 inv2017
Trend: Utvecklingen går åt fel hållUtvecklingen går åt fel håll sedan 2000

Andel tungstarka bilar

IndikatorTEMA.7.5.8 Andel tunga och starka bilar i trafik.
Senaste värdet: 38 %2015
Trend: Utvecklingen går åt fel hållUtvecklingen går åt fel håll sedan 2000

Andel lättsvaga bilar

IndikatorTEMA.7.5.9 Andel lätta och svaga bilar i trafik.
Senaste värdet: 14 %2015
Trend: Utvecklingen går åt fel hållUtvecklingen går åt fel håll sedan 2000
Tema TEMA.7.5
Senast uppdaterad: 2018-04-19
Ansvarig organisation
  • Trafikkontoret
Kontakt
Tema

Dokument