Andel bilar med dubbdäck
Halterna av inandningsbara partiklar, PM10, består till stor del av slitagepartiklar. Slitaget orsakas främst av dubbdäck som river upp asfalten. Registreringar av dubbdäckandelar på personbilar har gjorts i Stockholm sedan vintern 2004/2005. Data insamlas genom regelbundna ljudobservationer. Värdena avser midvintervärden, det vill säga då alla förväntas ha bytt till vinterdäck.
Andel personbilar med dubbdäck i Stockholmsområdet.
Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB
Trend: | ![]() |
Senaste värdet: | 50 % (2019) |
Utgångsvärde: | 71 % (2005) |
Kommentar
Värden 2020 avser vintern jan-mar 2020. För att minska de höga partikelhalterna infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i januari 2010. Från och med januari 2016 utökades förbudet till att även gälla Fleminggatan och delar av Kungsgatan. Användningen av dubbdäck har därefter mer än halverats på Hornsgatan. Användningen har även minskat tydligt i övriga innerstaden (tex Sveavägen), men även för infartstrafiken till Stockholm.
Indikator TEMA.7.5.16
Senast uppdaterad: 2020-11-02
Ansvarig organisation
- Trafiknämnden
Kontakt
- Magnus Brydolf, Miljöförvaltningen
Länkar
Gator med dubbdäcksförbud
Genom att välja dubbfria vinterdäck till din bil bidrar du till en renare och bättre Stockholmsluft. På Hornsgatan, Fleminggatan och del av Kungsgatan är det förbjudet att köra med dubbdäck.
Dokument
Användning av dubbdäck i Stockholm
Mätning av dubbdäcksanvändningen i Stockholms innerstad vintersäsongen 2019/2020.
Utvärdering av dubbdäcksförbudet
Vad dubbdäcksförbudet på Hornsgatan har betytt för luftkvaliteten.