Under 2022 var, liksom tidigare år, de två vanligaste olyckstyperna gåendes singelolyckor (fallolyckor) och singelolyckor med cykel. I båda olyckstyperna skadades cirka tusen personer. Tillsammans står de för drygt hälften av de trafikolyckor som sker i staden. Upphinnandeolyckan är den tredje vanligaste olyckan och är även den vanligaste olyckan där ett motorfordon är inblandat.
Under 2022 ökade antalet inrapporterade olyckor med 28 % jämfört med 2021. Antalet olyckor under 2022 är att jämföra med de nivåer som rådde innan pandemin. Den absolut största ökningen syns i kategorin fallolyckor som ökade med 78 %.
Efter att singelolyckor med cykel varit den vanligaste trafikolyckan under pandemiåren, 2020 och 2021 var under 2022 gåendes fallolyckor åter den vanligaste olyckan i Stockholmstrafiken. Fallolyckan har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 25 % av alla olyckor och 24 % av samtliga trafikskadade. Olyckorna är starkt väderberoende och sker oftast pga halka. Även om fallolyckorna är kraftigt säsongsbetonade, sker de året runt. Dessa året-runt-olyckor kan bero på alltifrån ojämnt underlag, sviktande hälsa till dåligt underhåll eller bristande uppmärksamhet.
Singelolyckor med cykel har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 22 % av alla olyckor och 21 % av samtliga trafikskadade. Olyckor med elsdparkcykel registreras i Strada som en cykelolycka. Antalet olyckor med elsparkcykel har ökat markant sedan 2018. Av de cyklister som under 2022 skadades i en singelolycka var 28 % en elsparkcyklist. Singelolyckorna med cykel beror på olika saker, men många gånger har ingen förklaring till olyckan beskrivits i olycksrapporten. I de fall då orsak har angetts mer ingående är vägarnas underhåll och utformning, föremål på vägarna samt cyklistens beteende och interaktion med cykeln vanligt förekommande.
Upphinnandeolyckorna med motorfordon har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 15 % av alla olyckor och 16 % av samtliga trafikskadade. Upphinnandeolyckorna sker när ett eller flera motorfordon kör på framförvarande fordon eftersom de inte hunnit stanna i tid. Denna typ av olyckor är vanliga på platser med ryckig trafik och köer vilket gör att större vägar såsom Essingeleden, Drottningholmsvägen, Södertäljevägen, Södra länken och Nynäsvägen är särskilt drabbade.