Gå direkt till sidans innehåll

Utveckling bilpooler

Upplåsning av bil med kort
Bilen öppnas med ett kort.
Indikator TEMA. 7.5. 17

Indikatorn visar antalet bilar i Stockholms kommun som ingår i bilpooler eller är registrerade på en plattform för privat bildelning.

De delningstjänster som finns i Stockholm är av två typer:

  • Bilpool med fasta platser
    I stationära bilpooler finns bilarna vanligen på fasta uppställningsplatser. Bilarna bokas i förväg och låses upp med app, nyckel, sms eller ”smart card”.

  • Privat bildelning
    Privat bildelning innebär att privatpersoner hyr ut sin egen bil till andra genom att annonsera ut den på en bildelningsplattform.

Antal bilar i bilpooler inom Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)

0

Totalt

2010

74,0

1

Totalt

2011

163

2

Totalt

2012

205

3

Totalt

2013

246

4

Totalt

2014

473

5

Totalt

2015

832

6

Totalt

2016

984

7

Totalt

2017

1310

8

Totalt

2018

1400

9

Totalt

2019

2050

10

Totalt

2020

2330

11

Totalt

2021

2370

12

Totalt

2022

2580

13

Totalt

2023

3190

14

Totalt

2024

2600

15

Stationär

2010

74,0

16

Stationär

2011

163

17

Stationär

2012

205

18

Stationär

2013

246

19

Stationär

2014

323

20

Stationär

2015

292

21

Stationär

2016

341

22

Stationär

2017

403

23

Stationär

2018

415

24

Stationär

2019

582

25

Stationär

2020

570

26

Stationär

2021

878

27

Stationär

2022

1170

28

Stationär

2023

1630

29

Stationär

2024

1490

30

Friflytande

2014

150

31

Friflytande

2015

540

32

Friflytande

2016

300

33

Friflytande

2017

300

34

Friflytande

2018

300

35

Friflytande

2019

300

36

Friflytande

2020

300

37

Friflytande

2021

260

38

Friflytande

2022

260

39

Friflytande

2023

260

40

Friflytande

2024

0,00

41

Privat bildelning

2016

343

42

Privat bildelning

2017

604

43

Privat bildelning

2018

681

44

Privat bildelning

2019

1170

45

Privat bildelning

2020

1460

46

Privat bildelning

2021

1230

47

Privat bildelning

2022

1150

48

Privat bildelning

2023

1300

49

Privat bildelning

2024

1100

Datakälla: Sammanställning av Miljöförvaltningen

Kommentar

Förändringar på marknaden

Aimo Shares bilar, som tidigare fanns tillgängliga publikt i garage, har under 2024 lagt ner sin tjänst och satsar helt på privatleasing. Ett fåtal bilar, knutna till fastighetsnära bilpooler, finns publikt tillgängliga.

Breddning av delningskoncepten fortsätter. GoMore, som främst erbjuder en plattform för privat bildelning samt privatleasing, erbjuder nu även bilpool med tio bilar publikt tillgängliga runtom i Stockholm.

Stationära bilpoolsbilar nedåt under 2024 och kraftigt nedåt i början av 2025

Under 2024 minskade antalet bilar i fasta pooler med sju procent. Räknar man med Volvo On Demands nedläggning som annonserades under 2024 och implementerades 2025, var minskningen 49 procent. Volvo On Demands nedläggning för även med sig en minskning i antalet elbilar med cirka 400 stycken. Siffran har vissa felkällor då ett par aktörer valt att inte delta i inventeringen. Den genomsnittliga resan med delad bil är 58 km per bokning (med viss felmarginal på grund av låg svarsfrekvens).

Privat delade bilar något nedåt under 2024

Antalet bilar som erbjuds av privatpersoner (peer-to-peer) har legat på ungefär samma nivåer under de senaste fem åren. Under 2024 gick antalet ner med 198 bilar. Antalet tillgängliga bilar varierar eftersom det går snabbt för privatpersoner att lägga till eller ta bort sin bil från plattformen. Ett skäl till minskning kan vara personer som sålt sin egen bil under året och därmed tagit bort den från plattformen.

Privatleasing av fordon kan vara en anledning till att inte fler bilar delas privat. Det kan finnas ett förbud mot detta i leasingavtalet, eller att bilarna har ett begränsat miltal som gör det olönsamt för leasingtagaren att hyra ut. Bilar delas privat genom tjänsten GoMore.

Bilpoolerna vill expandera och elektrifiera – tillgång på parkering och laddning fortfarande hinder

Bristande tillgång till parkeringsplatser med laddning till ett förmånligt pris utgör enligt aktörerna fortfarande ett hinder för expansion. De behöver parkeringsplatser som är synliga, försedda med laddstolpar och subventionerade.

Under 2024 framkommer också önskemål från flera aktörer att stadens egen flotta bör användas som verktyg för delad mobilitet i högre grad, främst genom upphandling av bilpolstjänst för stadens anställda. Förslag om gemensamma kampanjer för bildelning och förmåner för privatpersoner som delar bil framkommer också.

Kartan visar fasta bilpoolsplatser i Stockholm.

Ansvarig organisation
  • Miljöförvaltningen
Kontakt
Uppdaterad: 2025-02-06