Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Fordonspassager över olika trafiksnitt

Indikator TEMA.7.5.2

Varje år i oktober genomför trafikkontoret mätningar och analyser av trafiksituationen i Stockholm. Trafikflöden mäts dels med mobil utrustning som placeras ut under mätperioden och dels med fasta mätstationer som registrerar fordonspassager kontinuerligt under hela året.

Antal fordonspassager per dygn i Stockholm

Rad-id Mätområde Datum Värde (Fordon/dygn)

0

Citysnittet

1976

340000

1

Citysnittet

1977

342000

2

Citysnittet

1978

332000

3

Citysnittet

1979

315000

4

Citysnittet

1980

306000

5

Citysnittet

1981

298000

6

Citysnittet

1982

289000

7

Citysnittet

1983

300000

8

Citysnittet

1984

318000

9

Citysnittet

1985

331000

10

Citysnittet

1986

331000

11

Citysnittet

1987

345000

12

Citysnittet

1988

355000

13

Citysnittet

1989

367000

14

Citysnittet

1990

365000

15

Citysnittet

1991

347000

16

Citysnittet

1995

341000

17

Citysnittet

1996

331000

18

Citysnittet

1997

328000

19

Citysnittet

1998

316000

20

Citysnittet

2000

325000

21

Citysnittet

2001

330000

22

Citysnittet

2002

320000

23

Citysnittet

2003

308000

24

Citysnittet

2004

286000

25

Citysnittet

2005

278000

26

Citysnittet

2006

273000

27

Citysnittet

2007

260000

28

Citysnittet

2008

263000

29

Citysnittet

2009

254000

30

Citysnittet

2010

253000

31

Citysnittet

2011

254000

32

Citysnittet

2012

249000

33

Citysnittet

2013

252000

34

Citysnittet

2014

243000

35

Citysnittet

2015

242000

36

Citysnittet

2016

239000

37

Citysnittet

2017

249000

38

Citysnittet

2018

228000

39

Citysnittet

2019

215000

40

Citysnittet

2020

195000

41

Citysnittet

2021

214000

42

Citysnittet

2022

190000

43

Citysnittet

2023

194000

Datakälla: Trafikkontoret

Kommentar

Trafiken över innerstadssnittet har minskat jämfört med nivåerna under 1990-talet och första halvan av 2000-talet. Norra länken avlastar ytterligare vilket syns tydligt när mätningarna inte längre registrerar genomfartstrafik i Norra länken.

I centrala Stockholm fortsätter trafiken att minska. Klarabergsgatan och Fredsgatan har stängts för trafik och flera vägarbeten och fastighetsprojekt påverkar lokalt.

Regioncentrumsnittets definition ändrades år 2015 på grund av nya E18. Samtidigt började Norra länken tas i bruk vilket också gav ett tillskott av trafik. Efter år 2017 har trafiken över regioncentrumsnittet minskat både år 2018 och 2019. År 2021 hade regioncentrumsnittet åter lika mycket trafik som år 2017.

2020 präglas av pandemin och det avspeglas även i trafiken. Huvuddelen av datainsamlingen äger rum i oktober före höstlovet varje. år. Detta sammanföll med slutet av en återhämtningsperiod med lägre smittspridning och visst ökat resande. Regioncentrumsnittet hade t.o.m. fler passager 2020 än 2019. Jämfört med 2018 var de dock färre.

Ansvarig organisation
  • Trafikkontoret
Kontakt
Uppdaterad: 2024-02-19