Gå direkt till sidans innehåll

Gemensamma baskrav på avfallshantering vid nyproduktion

Sedumtak Norra Djurgårdsstaden
Foto: Johan Pontén
Åtgärd CB. 11

Åtgärd 3.3: Implementera och utveckla de gemensamma baskraven på avfallshantering för byggavfall från nyproduktion inklusive uppföljning av ställda krav

Åtgärdsstatus:
Planerad Planerad
Styrdokument:

Handlingsplan för cirkulärt byggande

Planerat slutdatum:
2022

Utmaningen

Stadens byggande bolag har redan, hösten 2019, tagit fram gemensamma krav för bygg- och rivningsavfall. Kraven fokuserar på att minska avfallsmängderna i själva byggproduktionen. Kraven utgår från Byggföretagens Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning 2019 men har anpassats och preciserats för bolagens utmaningar och förutsättningar. Förändrad avfallslagstiftning samt ambitionen att skärpa stadens miljöarbete leder till att de gemensamma kraven ständigt måste utvecklas.

Sedan augusti 2020 gäller ett nytt lagkrav för sortering på arbetsplatsen (avfallsförordningen kap 3, 10 §) för sex prioriterade fraktioner utöver brännbart och farligt avfall som funnits sedan tidigare.

Åtgärden

Stadens interna centrum för cirkulärt byggande (åtgärd 1.1) ska tillsammans med de byggande bolagen och förvaltningarna kontinuerligt arbeta med att revidera och uppdatera stadens gemensamma krav på avfallshantering vid nybyggnadsprojekt. Vid detta arbete behöver staden samarbeta med bygg- och avfallsbranscherna samt med andra kommuner som bedriver aktivt arbete avseende byggavfall. Utgångspunkten är att kraven ska harmonisera med Byggföretagens Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning. De gemensamma kraven bör eventuellt delas upp i tre olika kravdokument, ett för nyproduktion, ett för ombyggnation samt ett för rivning (se relaterade åtgärder om ombyggnation och rivning nedan).

Genomförande

De gemensamma kraven implementeras och revideras senast 2022 med kontinuerlig uppdatering därefter. Stadens samtliga byggande bolag och förvaltningar ska tillämpa de gemensamma kraven från och med 2022. Kraven ska även följas upp kontinuerligt av respektive bolag och förvaltning. På sikt kan kraven eller delar av dem också komma att införas i överenskommelse om exploatering för alla som bygger på stadens mark, det vill säga både kommunala och privata aktörer.

Ansvariga för genomförande är styrelserna för Familjebostäder, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Micasa och SISAB, fastighetsnämnden, kyrkogårdsnämnden, Styrelsen för Stockholm Globe Arena Fastigheter, Styrelsen för Stockholms Hamn samt Styrelsen för Stockholm Vatten och Avfall.

Ansvarig organisation
  • Familjebostäder
  • Fastighetsnämnden
  • Kyrkogårdsnämnden
  • Micasa
  • SISAB
  • Stockholm Globe Arena fastigheter
  • Stockholm Vatten och Avfall
  • Stockholms Hamn
  • Stockholmshem
  • Svenska Bostäder
Aktör
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Uppdaterad: 2024-08-05