Bakgrund
Inom stadens verksamheter används många varor som består av plast. Vissa av dem krävs, exempelvis skyddsutrustning i engångsplast inom vård och omsorg, men samtidigt finns viss överanvändning. För att minska onödig användning och överanvändning av plast krävs förståelse för att frågan är viktig, och vad som behövs ändras i den egna verksamheten. Alla verksamheter, oavsett privata eller kommunala, kan bidra till en mer hållbar plastanvändning.
Syftet
Med utgångspunkt i stadens plaststrategi ska information utvecklas och spridas gällande hur verksamheter, inom och utom staden, kan bidra till en hållbar plastanvändning. Målet är bland annat att höja kunskapen hos personal samt motivera och öka viljan att göra rätt. Särskilt fokus bör läggas på målgruppsanpassade aktiviteter för att minska plastanvändningen (se exempel på aktiviteter kopplat till åtgärd 2.2 Användning av förbrukningsartiklar) och att sprida goda exempel.
Genomförandet
Kommunikationsmaterialet som tas fram ska primärt vara anpassat för personal inom äldreomsorg, socialförvaltning, förskola och skola samt kontorsverksamhet. Val av media och hur informationen ska spridas bör utredas i dialog med referensgrupper och sammanfattas i en kommunikationsplan. Informationen bör komplettera annat utbildningsmaterial, exempelvis basala hygienrutiner och smittskydd. Genomförda åtgärder kan med fördel spridas som goda exempel och andra kommuners arbeten kan fungera som inspiration.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvarar för genomförandet med stöd av Stockholm Vatten och Avfall AB. Stockholm Exergi kan bistå med expertkunskap inom sina respektive områden.
Hela inköpskedjan, är viktig och därför bör servicenämndens och stadsledningskontorets kompetens om sortiment och beställarorganisationen användas. Material som tas fram behöver förankras med medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) ute i stadsdelarna samt Vårdhygien inom Region Stockholm. Miljö- och hälsoskyddsnämnden har det övergripande ansvaret för att sprida den färdiga informationen internt och till privata aktörer, med stöd av nämnderna.
Det första kommunikationsmaterialet bör tas fram under 2022, samt börja spridas senast 2023. Därefter kan materialet fortsätta att utvecklas och anpassas. Kommunikationsaktiviteterna bör pågå kontinuerligt till 2026.