Gå direkt till sidans innehåll

1.5 Genomföra årliga kampanjer gentemot invånarna

Illustration: pratbubbla
Åtgärdsområde 1 - Information och dialog
Åtgärd KP23. 1. 5

1.5 Genomföra årliga informationskampanjer gentemot invånarna.

Åtgärdsstatus:
Förslag till åtgärd Förslag till åtgärd
Styrdokument:

Kemikalieplan 2020-2023

Både kemikaliecentrum och Stockholm Vatten och Avfall har regelbundna kampanjer riktade mot invånare. Det kan vara en fördel att arbeta tematiskt med nya fokusområden år för år. Dessa områden bör stämmas av mellan kommunicerande aktörer för så stor synergieffekt som möjligt (t.ex. Stockholm Vatten och Avfall och miljöförvaltningens olika avdelningar samt grannkommuner).

Kampanjmaterialet tas huvudsakligen fram av kemikaliecentrum och/eller Stockholm Vatten och Avfall. Stadsledningskontoret, bostadsbolag, stadsdelar och bibliotek kan bidra med kontakter till målgruppen. Dels genom att i vissa fall hjälpa till med att sätta ihop en referensgrupp bestående av målgruppen inför arbetet, dels för spridning av den färdiga informationen.

Fokusområde Barn och andra särskilt känsliga grupper.

Resultat

2020 - Miljösmart båtliv

Kampanjen Miljösmart båtliv är ett samarbete mellan miljöförfaltningen och idrottsförvaltningen.
En affisch och en folder har tagits fram med miljösmarta tips. Materialet sprids via tillsyn men även via deltagande på Allt för sjön mässan i mars 2020. Flera båtklubbar har även beställt material.
Filmer sprids i en digital kampanj på sociala medier under våren och sommaren 2020.
En hemsida med många tips och länkar har tagits fram.
Miljösmart båtliv

Ansvarig organisation
Stödjande organisation
  • Stadsdelsförvaltningarna
Uppdaterad: 2022-10-27