Gå direkt till sidans innehåll

2.1 Identifiera kemikaliekrav i inköpsprocessen

Illustration mynt
Åtgärdsområde 2 - Inköp och upphandling
Åtgärd KP23. 2. 1

2.1 Identifiera vilka kemikaliekrav som är relevanta att ställa genom behovs- och marknadsanalys.

Åtgärdsstatus:
Förslag till åtgärd Förslag till åtgärd
Styrdokument:

Kemikalieplan 2020-2023

Strategiskt arbete med inköp är ett viktigt och effektivt verktyg för att minska mängden skadliga kemikalier i stadens verksamheter. Men kemikaliefrågan är komplex och kemikaliekompetens behöver finnas med i hela inköpsprocessen. Från behovs- och marknadsanalys till krav i annonserade upphandlingsdokument och avtal, samt i dialogen med leverantörer och vid uppföljning och avtalsförvaltning. Stadens enheter behöver därför involvera kemikaliecentrum i hela processen.

Kemikaliekrav kan ställas på olika sätt:

  • Kvalificeringskrav på leverantören, som ger stöd till att kemikaliekraven kan uppfyllas och verifieras, dessa krav behöver vara uppfyllda redan vid anbudslämnandet.
  • Obligatoriska krav på varor, material, produkter eller tjänster i teknisk specifikation som behöver finnas vid anbudslämnande.
  • Tilldelningskriterier, som innebär att den som uppfyller kriterierna ges en fördel vid utvärderingen.
  • Särskilda kontraktsvillkor kan också användas för att ställa krav på leverantören samt på varor, produkter eller tjänster. Leverantören behöver då inte uppfylla kraven vid anbudtillfället men måste göra det när avtalet ingås eller senare under avtalstiden beroende på vad som specificerats i kravet.

Fokusområde Barn och andra särskilt känsliga grupper.

Ansvarig organisation
  • Kategoristyrningsteamen
  • Serviceförvaltningen
  • Upphandlande förvaltningar och bolag
Stödjande organisation
Kontakt
Uppdaterad: 2022-10-27