Miljökrav i upphandlingar
ArtikelI stadens program för inköp finns en beskrivning av hur stadens inköpsprocess fungerar. Där anges också att staden ska ställa miljö- och hållbarhetskrav i upphandlingar så långt det är möjligt och ändamålsenligt, utifrån de mål som miljöprogrammet anger. Det framgår även klart av upphandlingsdirektivet och den nationella upphandlingsstrategin att miljökrav i offentliga upphandlingar mycket väl kan ställas.
Offentlig sektor bör gå före
Vikten av att offentlig sektor går före med att ställa höga miljö- och hållbarhetskrav har understrukits i många nationella och internationella dokument. Bland annat i upphandlingsutredningen Goda affärer, den fördjupade miljömålsutvärderingen samt Agenda 2030. Riktlinjer för arbetet inom EU finns i handboken Buying green! A handbook on Green Public Procurement.
Använda miljömärkning
Nytt i upphandlingslagarna LOU och LUF från 2016 är att det går att hänvisa direkt till en viss typ av miljö- eller hållbarhetsmärkning. Tillämpningen beskrivs närmare av Upphandlingsmyndigheten och i skriften Nordic Guidelines - Green Public Procurement: How to use environmental management systems and ecolabels in EU tenders.
Att direkt hänvisa till en märkning möjliggör för staden att förenkla vissa delar av arbetet inom de områden där det är bra tillgång på miljömärkta varor och produkter, exempelvis varor av textil samt städ- och rengöringsprodukter. Krav som går att verifiera med miljömärkningar erbjuder också en smidig uppföljningsprocess.