Färdmedelsfördelning höst
Farsta tunnelbanestation. Foto: Yanan Li
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Till fots |
2013 |
11 |
1 |
Till fots |
2016 |
8 |
2 |
Till fots |
2020 |
11,6 |
3 |
Cykel |
2013 |
15 |
4 |
Cykel |
2016 |
16 |
5 |
Cykel |
2020 |
18,3 |
6 |
Kollektivtrafik |
2013 |
45 |
7 |
Kollektivtrafik |
2016 |
45 |
8 |
Kollektivtrafik |
2020 |
25,7 |
9 |
Motorcykel, moped |
2013 |
1 |
10 |
Motorcykel, moped |
2016 |
1 |
11 |
Motorcykel, moped |
2020 |
0,5 |
12 |
Bil |
2013 |
15 |
13 |
Bil |
2016 |
19 |
14 |
Bil |
2020 |
19 |
15 |
Annat |
2013 |
2 |
16 |
Annat |
2016 |
2 |
17 |
Annat |
2020 |
1,5 |
18 |
Ej aktuellt |
2013 |
11 |
19 |
Ej aktuellt |
2016 |
10 |
20 |
Ej aktuellt |
2020 |
23,4 |
Datakälla: Medborgarenkäten Miljö och miljövanor i Stockholm, Miljöförvaltningen
Kommentar
I september år 2020 var andelen som reste kollektivt betydligt lägre jämfört med tidigare år. Detta beror på coronapandemin som påverkade resmönstren kraftigt.
Andelen av de svarande som cyklade ökade däremot jämfört med tidigare år. Bilresandet år 2020 var i nivå med tidigare undersökningar.